keskiviikko 28. toukokuuta 2008

Jonkinmoinen pakina - Pelien turhuudet ja huonot asiat - Ininä - Vinkuminen

Pelimaailassa ja peleissä on yleensä useita asioita joista pidän. Enhän muuten niitä tietenkään pelaisi aktiivisesti. Tälläkertaa keskityn kuitenkin peleissä asioihin joista en pidä. Tämä on minun paskalistani, mitä en haluaisi nähdä missään pelissä tapahtuvan.

Typerimmät ääninäyttelyt ikinä.

Miksi pitää pistää peliin ääniraidat tekstin sijaan jossei sitä viitsitä tehdä kunnolla. Kaksi ihmistä vääntää väkisin viidenkymmenen ihmisen edestä ääniä jotka kuulostavat toinen toisiaan surkeimmilta. Pahinta on jos pelissä joutuu olemaan vuorovaikutuksessa näiden hahmojen kanssa kokoajan ja saat osan näistä ”erinomaisista” hahmoista myös mukaasi säheltämään tappelussa. Myös se ettei 1000 erilaista ääninäyttelijää voi pelastaa oikeasti paskaa dialogia ja huonoa ääninäyttelyä.

Tekoäly.

Oivoi sen tähden. Voi voi kun taas se perkeleen apulainen juoksi suoraan päätä miinaan. Minne se nyt menee? EI SINNE SIELLÄ ON.....tai no ei mitään lataan pelin kuitenkin kohta TAAS kerran. Tai tapaukset joissa kaverisi jää paikalleen tai ei pääsekkään jostain kiipeämään mistä sinä pääset. Saatika asiana erikseen saatto ja suojelutehtävät. Voi elämä.

Bloom ja sen monet eri kasvot.

Kas uusi ominaisuus, mikähän tämä bloom on. AAAAAA M IKSI KAIKKI ON RUSKEAA JA HARMAATA JA SUMUISTA KESKELLÄ HUONETTA. Onhan se hieno lisä oikeassa määrässä lisättynä mutta huhheijaa, rajansa kaikella.

Välivideot ja demopätkät.

Kas kas tämä näyttää pitkältä videolta. PAHUS! Puhelin soi ja video on kesken ja voi paskanvittu, täytyykö minun nyt sitten tappaa tuo pomo uudestaan vai saako tässä pausen, mikähän nappi se olisi hmm....... tuo näköjään skippasi koko videon, no ei voi mitään ei siinä kai NIIN tärkeää tietoa ollutkaan. Toinen tapaus on videot joissa saa pausen kyllä muttei niitä voi skipata jos kuolet keskellä pomotaistelua. Katsot uudestaan ja uudestaan sitä samaa videota josset hiffaa tai olet epäonnistuja kuten minä videopeleissä ja kuolet kokoajan.

Välivideot joissa on jotain aktiviteettia pelaajan näkökannasta katsottuna.

Esimerkkinä Resident Evil 4 pelin välivideot. Miksi haluaisin olla jännittynyt koko videon ajan että milloin pitää painaa mitäkin nappia että videolla hahmo väistää esim veistä tai osaa torjua potkun tai lyönnin? NO EI MINKÄÄN VITUN TAKIA PITÄISI OLLA JÄNNITTYNYT VAAN KESKITTYÄ SEN VIDEON KATSOMISEEN.

Savepaikat, niiden oleminen tai olemattomuus.

Kas olen pelannut 1,5h peliä tallentamatta koska ei ole tullut savepaikkaa vastaan. Mitähän täällä huoneessa on, toivottavasti savepaikka? EII VITTU MIKÄ MÖRKÖ KUOLIN JA EIKUN UUDESTAAN TAAS KERRAN. Toinen esimerkki on pelit jotka tallentavat itsekseen pisin peliä kokoajan, jolloin mitään haastetta ei pääse edes vahingossakaan syntymään.

Yksinkertaisesti järkyttävän vaikeat tehtävät ja haasteet peleissä.

Toki haasteet ovat mukavia, samoin myös että peliä itseään pelaamalla kokee sen haastavaksi ja mielekkääksi. Täytyykö silti laittaa vaikeustasot joihinkin tehtäviin niin että pitää muistaa vihollisten paikat ulkoa ja kohdat joihin pitää vaikka ampua että ne saa pois päiviltä. Jauhat uudestaan ja uudestaan ja uudestaan kunnes tuntuu kuin olisit kärsinyt läpi helvetin. Hetkisen päästä se vitun peli lyö heti samanmoisen uuden nenäsi eteen. Ei palkitse, me ollaan pojat hävitty tää peli.

Itseään toistavat pelit ja pelit joissa ei yksinkertaisesti ole mitään.

Hakkaat samanlaisia kenttiä jotka ovat täynnä samanlaisia vihuja pisin ja poikin kunnes saat loppudemon aikaiseksi. Elämäsi lyheni noin vuodella ja palkkioksi sait... et mitään. Rahaakin hukkui tähän peliin yli 60 euroa ja voi persereikä. Voisinpa siivota pesuhuoneen ja järjestellä autotallin työkalut paikoilleen.

Maailman huonoimmat pelien loput ja loppudemot.

Kyllä kyllä KYLLÄ! Vihdoinkin saan tietää ketä tämän kaiken takana oli oikeasti! Ja nyt se tulee ja se...tulee ja se menikin jo.... OLIKO SE TÄSSÄ?! 45H ja se oli tässä?! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA VITTU SAATANA MÄ KUOLEN! Ei kaipaa perusteluja.

Järkyttävä ensihype ja kauhea lietsominen.

Nyt tulee niin hienoa uutta tiimityöskentelyä. Tulee niin maan perkeleellisen mahtavaa fps peliä ettei ole rajaakaan. Tämä on yksinkertaisesti maaaaaaaaaaaailman paras peli KOSKAAN. Juokset kotiin peliliikkeestä peli kädessäsi ja lykkäät sen sisään niin suuressa innostuksessa että kastelet housusi viidesti jo pelin tiimien logojen vilkkuessa ruudulla. Pelaat peliä 10 tuntia aivot offline tilassa ja tajuat että, ei saatana mitä paskaa. Tässäkö tämä oli? Toistaa itseään ja pätkii ja kaatuilee kuin jalaton kana. Peli katoaa pelikonsolista tai dvd asemasta eikä löydä takaisin sinne koskaan enää. Kaikenlisäksi koskaan et opi tätä välttämään, joka helvetin kerta lankeat samaan kuoppaan ja se sama paska toistuu ja toistuu kunnes oikeasti hyvä peli joka on hypensä arvoinen tulee vastaan ja pelastaa päiväsi, viikkosi, kuukautesi. Eihän Fallout 3 VOI olla huono peli? Eihän? Se on kuitenkin Fallout!

Pelien jatkuva bugaaminen ja toimimattomuus, patsien lupailu ja toivon herättely.

Pelit jotka ilmestyessään ovat aikamoisia raakileita. Ruudunpäivitys pätkii, peli kaatuilee, laahaa perässä, tekee syntiä, ajaa kolareita ja vinkuu kuin kuiva ankka suossa. Foorumit täyttyvät kiukkuisista pelaajista, eikä suotta. Tekijät lupaavat hoitaa patsin peliin, jota odotetaan viikko, kaksi. Lisää vinkumista foorumeilla ja pelintekijät sanovat että patsi tulee ihan näinä päivinä. Sen sijaan että tuo lupaus pitäisi, patsia ei näy koskaan. Ja pelin pelaaminen on kuin rakastelisi haisunäätää perseeseen. Se haisee ja se on todella epämiellyttävää (ja ei en tiedä onko se, epäilen vahvasti kyllä että on). Ottakaa vaikka lisäaikaa ja siirtäkää julkaisua jos se on mahdollista, viimeistelkää se peli ja tuokaa se markkinoille. Tiedän että se on kallista ja maksaa mutta uskokaa pois, pelaajat osaavat arvostaa tätä.

Jokavuotiset 2xxx versiot peleistä.

Hei EA! Kuis panee? No mutta vakavasti, pitääko joka vuosi parantaa grafiikkaa hiukan ja tuoda joku uusi ominaisuus markkinoille ja myydä sitä uutena pelinä. Tai tehdä rosteripäivitys NHL peliin ja lisätä siihen mahdollisuuden säätää lavan käyryyttä ja tehdä musta silmä pelaajalle ja markkinoida sitä uutena pelinä. SE ON VAIN PÄIVITYS VIIMEVUODEN PELIIN JOKA MAKSAA PELIN VERRAN. Ottakaa aikaa vaikka kaksi vuotta ja tehkää ja ideoikaa sitä peliä ja sitten tuokaa se ulos hienona UUTENA pelinä. Saatana. Fight Night Round 4 odotellessa, ja toivon ollessa keskitasoa korkeammalla.

Huonot kontrollit ja kaikki kusee taas.

Pelatkaa Gamecubelle tullutta Star Wars Bounty Hunter peliä, tiedätte mitä tarkoitan. Tattia millin liikuttamalla pelihahmo kääntyy viisi kertaa ympäri. Kamerakulmat ovat HIRVEITÄ, hypyt ja kaikki kusevat aika kohtalaisen instant. Jne jne, edes jaksa alkaa luettelemaan tätä kaikkea. Lisätään päälle paska kenttäsuunnittelu ja kusinen kakku on valmis.


Tässä siis muutamia asioita jotka ärsyttävät tai ovat ärsyttäneet minua pelivuosieni ajan. Ehkä sinua ärsyttävät muut asiat, tai ehkä koet että olet kanssani samaa mieltä. Toki listaa voisi jatkaa vielä pidempäänkin mutta tuossa isoin osa niistä suurimmista ja kriittisimmistä asioista jotka minua eivät miellytä.

Reiveni out.

5 kommenttia:

Lord Noutaja kirjoitti...

Jokseenkin ihan helvetin totta tuokin vuodatus.

Niin moneen kertaan on menny pelissä joku tehtävä perseelleen kun kaverit on syöksyny johonkin mihin ei vielä olis saanu mennä. Kaipaan joka peliin Kingpininstä ah, niin ihanaa lausetta "Park your ass".

Toinen ongelma mihin on helppo samaistua on tuo käsittämätön vaikeustaso tai sen puute. Kingdom hearts 2 ei tarjonnut minkäänlaista vastusta edes vaikeimmalla. Metroid Prime 3 oli läpihuuto normaalilla. God of war 2 ei jumalauta mene kirveelläkään normaalia vaikeammalla. Yhtäkkiä hirviöt vain osaavat murhata Kratosin, helvetti vieköön sodan jumalan, sinnepäin kävelemällä.

Tuo loppudemon antikliimaksikin on tuttua huttua. Monen tunnin eepoksen läpikahlattua ruudussa vilahtaa "kiitti ku pelasit", "tehdään jatko-osa jos peli myy" tai "otetaas uusiks vaikeemmalla, tarinasta viis". Poikkeuksia on. Kiitos niistä.

Mutta kaikkein anteeksiantamattomin, jo peruuttamaton virhe on keskeneräisen pelin tunkeminen markkinoille dollarinkuvat silmissä. Saatana kun menee hermot odotellessa päivitystä että saa vihdoin aloittaa pelin pelaamisen vain sentakia että tekijätiimi ei rahanpuutteessa saanut kaikkia ominaisuuksia ja testauksia suoritettua. Perkele.

Noutaja kuittaa.-

Reiveni kirjoitti...

Aamen veli.

Jaha kirjoitti...

Ai, ja mä kun pidin Kingdom Hearts II:sta, kun pelissä oli tietty rytmi eikä se keskeytynyt turhilla kuolemilla tai muilla. Lisää tällaisia.

Jos pelistä haluaa vaikeamman niin se hoituu helposti: pidättäydy yhdessä hyökkäyksessä, yritä pelata mahdollisimman nopeasti peli läpi kuolematta ym.

Anonyymi kirjoitti...

"Ai, ja mä kun pidin Kingdom Hearts II:sta, kun pelissä oli tietty rytmi eikä se keskeytynyt turhilla kuolemilla tai muilla. Lisää tällaisia."

Eli halusit katsoa elokuvan. Jos vaikeustason helppouden takia peli menee putkijuoksuna läpi keskeytämättä "turhiin kuolemiin", pelissä on jotain vikaa, koska onhan sen tarkoitus nyt sentään pelaajaa haastaa.

"Jos pelistä haluaa vaikeamman niin se hoituu helposti: pidättäydy yhdessä hyökkäyksessä, yritä pelata mahdollisimman nopeasti peli läpi kuolematta ym."

Aika pitkälti sama asia kuin ylemmässäkin kappaleessa. Pelin tehtävä on tarjota se sopiva vaikeustaso ja viihdyke pelaamiseen. Tietenkin kaikkia mahdollisuuksia, mitä peli tarjoaa, pitää voida käyttää ja silti kyetä nauttimaan pelistä ihan samalla tavalla, eikä yrittää rajoittaa itseään jollain omilla säännöillä. Peli on sitä varten, jotta se tarjoaa säännöt ja haasteet, jos itse haluaa ne rajoitukset keksiä, voi saman tien mennä pihalle leikkimään ja jättää tietokoneen pölyttymään.

Enkä usko, että kukaan tahallaan hidastelee peliä pelatessaan tai yrittää kuolla.

Long story short: pelaaja odottaa peliltä tiettyjä asioita, esimerkiksi juuri tarpeeksi haastavaa vaikeustasoa. PELIN tehtävä on toimittaa tämä, pelaajan ei ikinä pitäisi joutua keksimään itselleen sääntöjä, kuten "no liikutan tätä mun tyyppiä vaan oikealle, en käytä vasemmalle-nappia ollenkaan" saadakseen pelistä haastavampaa.

Vai pelasitko sinä esimerkiksi Kingdom Hearts II:n läpi käyttäen vain vasenta kättä ohjaimella?

jaha kirjoitti...

"turhalla kuolemalla" meinaan juuri semmoista kuolemaa, jonka tarkoitus on vain tappaa pelaaja. Doom 3:n tyhjästä takaapäin ilmestyvät monsut ovat yksi esimerkki, Megamanin yhtäkkiä katoavat alustat ovat toinen. Aika harva enää nauttii kolikkopelityylisestä suunnittelusta jossa pelaajan tappaminen on elinehto.

Ekan KH:n kohdalla suurin osa "haasteesta" tuli siitä että kamera osoitti päin persettä kun sen piti osoittaa pomoa. Kakkonen on pelinä huomattavasti parempi jo siksi...ei tarvitse tapella perusasioiden kanssa. Olkoonkin sitten vähän helpompi peli sen jälkeen.

"Long story short: pelaaja odottaa peliltä tiettyjä asioita, esimerkiksi juuri tarpeeksi haastavaa vaikeustasoa."

Se "sopiva" vaihtelee pelaajan mukaan. Ja kommenttisi perusteella kuulut siihen alati pienenevään "hc-pelaajien" ryhmään, joiden mielestä "sopiva" tarkoittaa juuri sitä vaikeustasoa, mitä suurin osa peleistä oli NES-aikana.

Haluan nähdä lopun eikä mulla ole aikaa hakata päätä seinään, kun on miljoona muutakin asiaa tehtävänä. Vaikka juuri sitä leikkimistä ulkona, niin kuin sen pistät. Siksi esimerkiksi mahdollisuus tallentaa milloin huvittaa on nykyaikana VÄLTTÄMÄTTÖMYYS eikä mikään pantattava etuoikeus niin kuin suurimmassa osassa konsolipeleissä se tuntuu olevan.

"PELIN tehtävä on toimittaa tämä, pelaajan ei ikinä pitäisi joutua keksimään itselleen sääntöjä..."

Jonkun GTA:n tai Morrowindin hienous on juuri siinä että siinä voi itse keksiä mitä tekee.

"Enkä usko, että kukaan tahallaan hidastelee peliä pelatessaan tai yrittää kuolla."

Ei varmaan mut kai ne speedrunnaajatkin jostain ilonsa saavat.