lauantai 24. marraskuuta 2007

Retro - X-Wing Alliance - Mietteitä ja jonkinmoinen arvostelu.


Kuten lupasin Tie Fighterin arvostelussa, tässä siis vuorossa viimeinen Star Wars lentosimulaattoriarvostelu ainakin tältä erää. Pelin nimi on X-Wing Alliance ja se on julkaistu vuonna 1999. Pelin julkaisun jälkeen villi huhuilu ja spekulointi mahdollisista jatko-osista osittautui kuitenkin tyhjiksi toiveksi ja tämä peli jäi pelisarjan kunniakkaaksi joutsenlauluksi. Sarjan fanit olivat kuitenkin kiitollisia ja onnellisia saadessaan vielä yhden eeppisen lentoseikkailun käsiinsä. Minä olin yksi heistä ja olen vieläkin.

Herää taas kysymys. Mitä uutta minä tässä koen? Vai koenko mitään?

Jälleen kerran pelin alkuminuuteilla se samainen lämpö ja hyvänolon tunne valtaa mielesi kun huomaat että peli ei pelkästään näytä uskomattoman hienolta vaan myös sen kontrollit ovat tallella. Äänet ja alukset ja kaikki ovat täynnä polygoneja ja pinnoitteita ja ties mitä. Grafiikka siihen aikakauteen nähden oli ehkä hieman vanhentunutta tässä pelissä. Se takasi tosin sen että lähes kaikilla oli mahdollisuus nauttia tästä pelistä. Mukaanlukien minulla, koneeni ollessa aikalaisen vanhahko noihin aikoihin. Peli toimi kuitenkin täydellisesti täysillä asetuksilla ja silmäkarkkia riitti reikiintymiseen asti.

Ja mistäs tälläkertaa kerrotaan?

Peli oli ainoa Star Wars lentosimulaattori mihin ei koskaan tullut lisäosia. Pelin juoni siis oli pelin koko tarina. Tarina alkaa pienehköstä Azzameen sukunimellä kulkevasta perheyrityksestä jonka työnä on kuljettaa kontteja ja lasteja pisin avaruutta. Perheellä on jotenkin Quake pelin logoa muistuttavan mallinen oma koti joka toimii samalla rahtialusten tukikohtana, myös pieni korjaustelakka kuuluu perheen omistukseen. Perheen nuorin ja villein tapaus on nimeltään Ace Azzameen joka luonnollisesti on pelin päähahmo. Perheeseen sisältyy muitakin hyvin kerrottuja ja hienoja hahmoja ja persoonia. Isä nimeltään Tomaas Azzameen. Isä kunnioittaa kapinallisjärjestöä ja kapinallisia ja pitää huolta perheestään ja lapsistaan ankarasti mutta reilusti. Hän on myös perheen ehdoton pää ja hänen sanaansa totellaan. Hän omistaa myös muokatun Corellian Transport aluksen jonka nimi on Otana (Universumin kuuluisin muokattu Corellian Transport kuuluu Han Sololle ja kyseessähän on siis Millenium Falcon. Toinen kuuluisa muokkaus kyseisestä alusmallista on Dash Rendarin Outrider.) Luonnollisesti Tomaas ei anna kenenkään muun lapsistaan paitsi Galinin lentää tällä aluksella ja siitä onkin tullut perheen pyhyyden symbooli. Vanhin veli on nimeltään Galin Azzameen. Galin on Thomaasin mukana yleensä kuljetuskeikoilla ja on toinen perheen johtohahmoista. Galin omaa isänsä auktoriteettia, täten hänen sanoillaan on yhtä paljon painoa kuin isänsä, vaikkakin Galin loppujenlopuksi tottelee ja kuuntelee isäänsä. Toiseksi vanhin veli on nimeltään Emon Azzameen. Emon on muutaman vuoden vanhempi kuin Ace ja täten kiusaa ja pompottaa Acea kuten veljesrakkauteen kuuluukin. Hän on kuitenkin tarvittaessa reilu ja kohtelee Acea kuten isoveljen kuuluukin. Hänellä on oma alus joka on samaa mallia kuin Star Wars elokuvissa palkkionmetsästäjä Boba Fett hahmon käyttämä (slave 1:si nimetty) modifoitu Firespray luokan alus, jolla hän lentää aina asiansa ja tehtävänsä ja josta hän ei luopuisi mistään hinnasta. Perheen kolmanneksi vanhin lapsi on nuori kaunis Aeron Azzameen. Aeron on Acea vain muutaman kuukauden vanhempi ja ylihuolehtivainen pikkuveljestään. Aeron on perheen tekniikkanero ja kykenee korjaamaan ja tekemään melkein mitä vain mistä vain. Aeron myös seurustelee kapinallislaivaston pilotin kanssa. Pilotin nimi on Olin Garn. Lasten eno joka ylläpitää perheen korjaustelakkaa on nimeltään Antan Azzameen. Antan eno ei ole niin tiukka kuin Thomaas mutta on enemmän kuin mitään ahne rahan perään. Perheeseen kuuluu myös monta droidia mutta vain yksi niistä on esillä nimeltään Emkay. Emkay on kuuluisa jatkuvasta höpötyksestään ja liipasinherkästä luonteestaan. Emkay osaa myös korjata aluksia ja toimia apupilottina perheelle.

Peli alkaa tehtävistä jotka näyttävät perheen arkea. On konttien tunnistamista ja toimituksia. Tämä toimii salakavalasti pelin uusien ominaisuuksien kertomisena ja koulutuksena peliin. Siskonsa Aeronin ja perheen uskollisen Emkay droidin kanssa Ace kohtaa erään perheen konttien tunnistustehtävän aikana Viraxo nimisen kilpailijaperheen aluksia jotka ovat varkaissa heidän konttisektorillaan. Emkay hihkuu ja inttää että heidän pitäisi tuhota jokainen Viraxon alus mutta Aeris kieltää tuhoamasta. Ace ampuu muutaman laukauksen ja Viraxon varkaat pakenevat. Seuraavassa tehtävässä on kohteena erään kontin vienti Dunari nimisen miehen omistamalle kasinolle jossa Ace ja mukana oleva isoveli Emon ja droidi Emkay kohtaavat nämä Viraxon varkaat. Emon ilmoittaa isovelimäissesti että nämä eivät varasta eivätkä kiusaa enää hänen perheensä jäseniä, alkaa tulitaistelu joka päättyy muutaman Viraxon aluksen tuhoon. Kotiin palatessaan Thomaas toruu Emonia ja Acea ja lähettää anteeksipyynnön Viraxolle. Eno Antan ilmaisee Emonille ja Acelle olevansa samaa mieltä heidän kanssaan, mielestään lapset tekivät oikein Dunarin casinolla. Thomaasilla on salaisia bisneksiä kapinallisten kanssa, hän toimittaa kapinallisilla tasaisin väliajoin bactaa (Bacta on ainetta joka hoitaa ja parantaa haavoja. Bacta tankit ovat niitä tankkeja joissa esim. Luke Skywalker oli Episode 5 Imperiumin vastaisku elokuvassa jouduttuaan hieman tukkanuottasille lumihirviön kanssa Hoth planeetan pinnalla.) Ensimmäistä kertaa myös Ace on mukana ja saa yllättäen lentää Thomaasin silmäterällä eli Otanalla. Thomaas ja Gailn ovat perheen yhdessä tankkerissa jonne bacta pumpataan ja sitten onkin aika kohdata kapinallislaivasto. Hyperavaruudesta tullessaan vastassa on kapinallisten lääkintäfregatteja ja Aeronin poikaystävä Olin. Olin kertoo bactan siirtyessä kapinallisten tankkeriin miten kipeästi kapinalliset tarvitsevat tuota ainetta ja Thomaas ilmaisee kunnioituksensa kapinallisia kohtaan ja kertoo olevansa avuksi tulevaisuudessakin. Yhtäkkiä hyperavaruudesta hyppää Imperiumin Star Destroyer ja kasa Tie Fightereita. Paniikkitilanne leviää käsiin ja Thomaas pelkää kapinallisten epäilevän heitä petturuudesta. Perhe kinastelee aikansa radiossa ja Thomaas kysyy kapinallisten lääkintäfregaton johdolta miten he voivat auttaa tilanteessa ja komentona tulee bactan loppuunpumppaaminen ja kaikkien kynnelle kykenevien mukana olevien perheen alusten taisteluun osallistuminen. Thomaas komentaa lapsensa hyökkäämää Imperiumin joukkoja vastaan sillävälillä kun he viimeistelevät pumppauksen. Paniikki leviää kuin maastopalo ja konfliktin keskellä Thomaasin ja Galinin ohjastama tankkeri tuhoutuu ja lapset pakenevat paniikissa paikalta takaisin kotiinsa. Kotona Eno Antan on ottamassa lapset vastaan ja ilmoitaa että Viraxo on rahantoivossa ilmoittanut heidän kotinsa sijainnin Imperiumille. Nopeasti perhe ilmoittaa kaikille työntekijöilleen että nyt on tosi kyseessä, paetkaa ja paetkaa äkkiä. Aeron, Emon, Ace ja Emkay pakkaavat tavaransa nopeasti ja ovat poistumassa hyperavaruuteen kun Imperiumin Star Destroyer hyppää hyperavaruudesta heidän kotinsa viereen. Synkkä ääni radiossa komentaa kaikkia Azzameenin aluksia pysähtymään Keisarin nimessä tai alukset tullaan tuhoamaan. Emon toteaa kylmästi juuri enenkuin pakenee Otana aluksen perässä hyperavaruuteen, ”Ei tänään saappaannuolija!”.

Lapset saapuvat määrättyyn kohtauspaikkaan. Emon ilmoittaa lähtevänsä tekemään tutkimuksia Viraxon suhteen ja ilmoittaa pitävänsä yhteyttä säännöllisesti. Ace, Aeron ja Emkay jäävät yksin avaruuteen ja Aeron ilmoittaa saaneensa Olin Garnilta koordinaatit kapinallislaivaston sijaintipaikkaan. Hetken mietittyään lapset eivät keksi muutakaan keinoa selvitä ja hyppäävät hyperavaruuteen ja saapuvat laivaston viereen. He ilmoittavat keitä ovat ja pyytävät turvaa kapinallisilta. Eräs kapinallisten komentajista tunsi isä Thomaasin ja toivottaa lapset tervetulleiksi avosylin. Ace pestautuu kapinallislaivaston pilotiksi ja Aeron lähtee eräälle kaivosplaneetalle vanhojen Azzameenin perheen työntekijöiden seuraan. Ennen lähtöään Aeron muistuttaa Acea että on tämän ainut pikkuveli eikä halua menettää häntä kuten menetti isoveljensä ja isänsä. Aeron käskee myös olemaan varovainen ja kuuntelemaan mitä kokeneet pilotit sanovat.

Tuon kaiken tapahtuman jälkeen peli siis varsinaisesti vasta alkaa. Olin Garn lennättää sinut koulutustehtävän läpi ja muistuttaa ettei tämä ole kostoa varten vaan tämä on yleisen hyvän tähden. Imperiumi täytyy tuhota että galaksi voi todella olla vapaa. Tämän jälkeen peli sisältää tuttuja ja turvallisia tehtäviä vanhojen osien ystäville.

Herää kysymys jälleen. Mitä pelimekaniikkaan ja ominaisuuksiin sisältyvää hienoutta tässä sitten on?

Peli tukee nyt 3d kortteja joten pehmeämpää grafiikkaa on tarjolla. Samoin äänimaailma on kehittynyt ja radioliikenne vilkastunut. Nyt kapinallispilotit keskustelevat ennaltaskriptattuja dialogeja ja äänet oikeasti kuulostavat erilaisilta. Aeronin seksikäs ääni ja Emonin hassu irkku/skottiaksentin tapainen tuovat oman säväytyksensä peliin. Emkayn konemainen ääni on myös hienon kuuloista ja ääninäyttelijät osaavat asiansa mielestäni todella laadukkaasti. Peliin lisää hienoutta tuo Otana alus jolla kapinallislaivaston tehtävien lomassa lennetään. Otanan suojat ja runko ovat ilmiömäisen kestävät ja alus on kokoonsa nähden todella ketterä. Hieno puoli aluksessa on että siinä on kolme laserkanuunaa jotka ovat tehokkaampia kuin pienemmissä yhden hengen aluksissa. Mukavan lisän tuo myös se että voit antaa Emkayn lentää alusta ja kiivetä jompaan kumpaan Otanan tykkitorneista ampumaan ja puolustamaan. Emkay tekee lentäjänä varsin mallikkaan suorituksen muttei koskaan korvaa sinua itseäsi lentämässä. Tykkitornit voi myös lukita etuasentoon jolloin ne toimivat aluksen laserkanuunoina joissa on se etu ettei niitä tarvitse ladata kuten aluksen yhtä pientä omaa laseria. Tykit voi myös jättää pyörivään asentoon jolloin ne ampuvat automaattisesti lähelle tulevia vihollisia ja täten voit väistellä ja keskittyä melko pitkälle väistelyyn taistelun sijasta. Perheen tehtävät käsittelevät omaa pientä juontaan perheen sisäisistä asioista ja Viraxolle kostamisesta. Onpa mukana petosta ja valheitakin.

Pelin uusia ominaisuuksia on mahdollisuus komentoaluksen hangaarissa valita joihinkin tehtäviin eri rooli. Esimerkiksi briefingissä sanotaan että ryhmä koonidimi blue koostuu pommittajista joiden tehtävänä on pommittaa vaikkapa Imperiumiun Star Destroyer täältä tuonpuoleiseen. Toinen ryhmä on koodinimeltään gold jonka tehtävänä on puolustaa pommittajia ja neutralisoida vihollisen hävittäjäuhka. Hangaarissa saat valita kumpaan ryhmään kuulut joten se tuo hieman vaihtelua tehtäviin, tosin mielestäni tätä ominaisuutta hyödynnetään liian vähän ja liian harvoissa tehtävissä. Oman pienen lisänsä se kuitenkin peliin tuo. Hangaarissa saat myös valita counter measuren alukseesi. Counter measuret ovat siis näitä mitä nykyäänkin hävittäjissä on, joko ilmaan ohjuksen hämäämiseksi koneen takaosasta vapautetaan paperisilppua tai jotain muuta ilman kivasti täyttävää tavaraa. Tai koneen takaosasta laukaistaan pieni valoraketti johon ohjuksen pitäisi sitten hämääntyä ja täten olla osumatta alukseesi. Nuo eivät mielestäni toimineet kovin kaksisesti joten paras keino edelleenkin oli lentää kuin väkkärä ja pyöriä ilmassa hullun lailla, tai yrittää ampua ohjus laserilla ennenkuin se osuu sinuun. Mukana on myös ominaisuus jota oli viety Tie Fighter pelistä eteenpäin. Tie Fighterissa avaruudessa saattoi olla pieni TUG niminen alus jossa oli ohjuksia ja kun telakoiduit tähän pieneen alukseen ja se latasi ohjuksesi tai torpedosi mitä sitten listalta olitkaan valinnut. X-Wing Alliancessa aina kun emoaluksesi oli samalla sektorilla tehtäväsi ainaka kykenit lentämään sen hangaariin ja lataamaan sieltä käsin aluksesi ohjusvarannot täyteen. Ohjaamot olivat nyt ensikertaa oikeasti 3d ohjaamoja ja kykenit nyt katsomaan päätä kääntämällä reaaliajassa hiirellä eri suuntiin. Entisissä peleissä tämä oli toteutettu numpad näppäimillä joka töksäytti määrätyn suunnan kun määrättyä nappia painoi. Samoin toinen ominaisuus mikä keksittiin Tie Fighter peliin oli viety vielä pidemmälle. Kun koneesi päänäytöllä näkyi kohteesi kuva niin , näppäintä painamalla kykenit ottamaan kohteeksi muita kohtia kohteestasi. Esimerkiksi Star Destoyeria tähtäimeen ottamalla ja , näppäintä painamalla tarpeeksi selatessasi sait kohteiksi kuuluisat suojageneraattorit ja niitä ampuessasi näit niiden kunnon prosenteissa merkittynä. Tähtääminen oli siis hieman tarkempaa näin ja kykenit pehmittämään isoja aluksia ja avaruusasemia tähtäämällä ensin ohjuksenlaikaisimeen ja sitten napsimalla muutaman laserturretin pois. Tämä ominaisuus toi peliin hieman lisää taktisuutta ja stretegiaa. Pelin muutama tehtävä jäi jälleen kerran elävänä mieleeni. Eräässä tehtävässä itse Luke Skywalker ja Dash Rendar olivat mukanani. Ja toisessa tehtävässä käytiin varastamassa tämä kuuluisa sukkula Tydirium (Jolla siis Han solo, Prinsessa Leia, Chewbacca, Luke Skywalker ja kapinallisten iskujoukko laskeutui metsäiselle Endor nimiselle kuulle jossa sijaitsi keskeneräisen Death Star II aseman suojageneraattori.). Kuten sarjalta melkein voi odottaa, viimeisin tehtävä on niin eeppisyydeltään kuin faneille suuntautumisellaan yksinkettaisesti MAHTAVA. Sen kummempia pilaamatta sanon vain että tehtävä sijoittuu Death Star II avaruusaseman tuhoamiseen.

Mitkä olivat jälkimainingit? Tuliko jälkijäristyksiä?

Viimeisen tehtävän läpäistyäni ja pelin loppudemon pyöriessä mielessäni oli pienoista helpotusta. Viimeisin tehtävä oli kohtalaisen pitkä ja jaettu kahteen osaan. Helpoksikaan sitä en voinut sanoa, mutta olin selvittänyt sen ja peli oli pelattu läpi. Mielessäni velloi kokoajan ajatus että miten tästä voidaan enää pistää paremmaksi? Milloin tästä yritetään pistää paremmaksi? Internettiä selatessani pettymykseni oli suuri. Virallisella tasolla ilmoitettiin pelin jäävän sarjan viimeiseksi eikä lisäosaa tai jatkoa ole siis tiedossa. Olin pettynyt mutta samalla kiitollinen että olin saanut kokea tämän pelin joka teki kunniaa vanhoille edeltäjilleen ja samalla uudisti sarjaa pilaamatta sitä mitenkään. Pelin julkaisun aikoihin internetissä pelaaminen oli saanut suosiota vahvasti ja myös tämä peli sisälsi siis nettipelin. Pelin internetissä pelattava osa oli minulle vielä kokematonta ja siihen sain uppoamaan noin kaksi viikkoa. Internetpeli vain valitettavasti katkoi yhteyttään servereihin useasti ja oli selvästi hieman keskeneräisen oloinen tekele joten en jaksanut sitä kauaa pelailla. Myöhemmin peliin tuli päivitys joka korjasi internetongelmia ja muutaman typon pelin teksteistä. Yhdessä tehtävässä myös tehtävän kykeni suorittamaan läpäisemättä varsinaista mission objectivea. Tämänkin päivitys korjasi. Itseäni ei internetissä lentely kuitenkaan enää kovin kiinnostanut joten patsi oli tervetullut muiden korjaustensa takia. En ole nykyäänkään kauhea internetissä pelaaja joten tuo oli varmaankin alkusoittoa nykypäivään.

Kuten edeltäjiäänkin, tätä peliä voin suositella todella lämpimästi avaruussimulaattoreiden ja lentosimulaattoreiden ystäville. Kunniakas lopetus kunniakkaalle sarjalle. Hail Star Wars, hail George Lucas, hail Lawrence Holland ja muut pelien tekemisessä mukana olleet.

Ja jos joku nyt ihmettelee miksi välistä puuttuu X-Wing Versus Tie Fighter (Ilmestyi siis Tie Fighter cd-rom version ja X-Wing Alliancen välissä.) pelin ja sen lisäosan arvostelu, syy on yksinkertainen. En koskaan omistanut kyseistä peliä ja pelin ilmestyessä vuonna 1997 en omistanut tietokonetta jossa se olisi toiminut. Joten olen valitettavasti missannut kyseisen pelin aivan täydellisesti ja en ole saanut sitä käsiini myöskään tähän päivään mennessä muutakuin demoversiona jota en saanut koskaan toimimaan kunnolla. Pelin uusi hieno ominaisuus oli nettipeli ensimmäistä kertaa Star Wars lentosimulaattorien historiassa. Mukana oli myös käsittääkseni jonkinmoinen yksinpelikampanja, mutta peli keskittyi nettipelaamiseen enemmän. Luonnollisesti pelin grafiikat olivat myös vanhojen pelin jäljiltä hieman uusitut.

Jos nykyään sinua kiinnosta kyseiset pelit niin suosittelen kokoelmaa X-Wing collector series joka sisältää pelit X-Wing cd-rom version ja Tie Fighter cd-rom version (Molemmat kulkevat myös nimellä Collector's Edition.) ja mukana tämä toimimattomaksi julistamani (tai sitten vain en osaa) X-Wing Versus Tie Fighterin Flight Schooliksi nimetty demo. Molemmat X-Wing ja Tie Fighter pelit ovat uudelleenjulkaisuja X-Wing Versus Tie Fighter pelin grafiikkamoottorilla. Windows XP:n ilmestyttyä tuokin pelipaketti on siirtynyt aika pitkälle toimimattomien joukkoon. Itse en ainakaan saanut pelejä toimimaan koskaan tarpeeksi hyvin ja luotettavasti että pelaamaan olisin ryhtynyt. Jonkinsortin korjauspatseja toki oli internetissä liikkeellä, pääasiassa fanien tekemiä mutta niidenkään kanssa pelit eivät mielestäni toimineet tarpeeksi vakaasti. X-Wing Alliance toimii Windows XP:n alta itselläni ainakin todella hyvin ja olen monesti sitä pelannutkin uudemmilla koneillani. Valitettavasti pelien ikä alkaa näkymään saatavuudessa joten en yhtään ihmettelisi jos pelejä ei nykyään enää ole saatavilla mistään uutena ja harvoista paikoista edes käytettynä. Waretuksesta puhumattakaan.

En tiedä saitko näistä teksteistä mitään irti ja jos sait niin muistini voi pettää sen verran että muistan asioita väärin peleihin liittyen joten jokin ominaisuus tai uusi hienoksi toitottamani asia voikin olla vanhasta pelistä jo tuttu. Aika kuitenkin kultaa muistoni ja olen hyvin kiitollinen näille peleille että sain viihtyä niiden seurassa. Suuria tunteita ja satoja pelitunteja. Kiitos.

The World Is Yours. Reiveni Out.

Ei kommentteja: